02.02.2023, Aihe: Osaamisen kehittäminen / Kirjoittaja Heta Warto-Tillander
Valitettavan monilla on muistikuvia kouluvuosilta, jolloin pidettiin esitelmiä luokan edessä ruutupaperit sormissa täristen ja musiikkituntien yksinlaulukokeista, joita muiden oppilaiden kuunnellessa suoritettiin.
Näiden harmillisten kokemusten takia monet meistä jännittävät esiintymistä. Jopa niin paljon, että välttelevät kaikkia sellaisia tilaisuuksia, joissa joutuisivat esiintymään. Olen jopa kuullut, että jotkut välttelevät jatko-opintoja siitä syystä, että opintoihin saattaa kuulua oppimistehtävien tai päättötöiden esittelyjä. Mutta olen myös nähnyt, miten esiintymistä jännittänyt opiskelija on kaikesta huolimatta mennyt luokan eteen, esittänyt päättötyönsä, ylittänyt esitykselle varatun ajan reippaasti ja todennut, ettei tässä ollutkaan mitään jännää. Ja miten tämä kokemus oli hänelle yksi koulutuksen keskeisimpiä opetuksia ja mullistavin oppimiskokemus.
Mitä esiintymisjännityksen minimoimiseksi voi tehdä?
Tässä muutama vinkki, jotka toivottavasti auttavat ja lisäävät rohkeutta esiintymiseen.
Kun tälle epämukavuusalueelle eli esiintymislavalle kerran loikkaa, saattaa huomata, ettei mitään pahaa tapahtunutkaan. Ja myönteisen kokemuksen siivittämänä uskaltautuu esiintymään vielä toisenkin kerran, ja kolmannenkin. Sillä mikä onkaan paras vihollinen esiintymisjännitykselle: rutiini.
*****
Heta Warto-Tillander työskentelee Kiinkossa koulutus- ja asiakaspäällikkönä. Hän on kiinnostunut ratkaisukeskeisyydestä sekä osaamisen kehittämisestä ja innostuu piilevien kyvykkyyksien löytämisestä.
Vapaa-ajalla kolmen aktiivisen pojan äidin löytää todennäköisesti kiekkokaukalon, salibandy- tai futiskentän laidoilta. Omiin harrastuksiin kuuluvat lukeminen, VPK sekä monipuolinen liikunta, kuten ryhmäliikuntatunnit, pyöräily ja jalkapallo.