20.01.2025, Aihe: Osaamisen kehittäminen / Kirjoittaja Heta Warto-Tillander
Vuodenvaihde on opettajan työssä mahtava hetki, sillä monet opiskelijat palauttavat erilaisia kehittämis- ja hanketöitään vuoden viimeisinä päivinä. Tämä tarkoittaa sitä, että alkuvuodesta saamme lukea ja perehtyä monenlaisiin aiheisiin, jotka kullakin toimialalla puhuttavat.
Itse tarkastelin alkuvuodesta mm. KIKO-opiskelijoidemme (kiinteistösihteerien ja -assistenttien syventävä koulutus) kehittämissuunnitelmia. Töiden aiheet olivat ajankohtaisia ja työnantajayrityksiä hyödyttäviä. Siksi haluankin nostaa muutaman näistä aiheista esille, ehkäpä ne herättävät keskustelua teidänkin työyhteisössänne tämän vuoden aikana.
Vastuullisuus. Oletteko miettineet, missä kaikessa vastuullisuus näkyy isännöinnin toimialalla, isännöitsijän ja kiinteistösihteerin työssä? Mitä asioita voisitte kehittää, jotta toimintanne olisi tänä vuonna entistäkin vastuullisempaa ja miten tämä näkyisi myös taloyhtiöille?
Lukitusturvallisuus. Onko teilläkin mietitty, miten lukitusturvallisuus kehittyy ja miten avainhallinta, etenkin avainten säilytys, jatkossa järjestetään? Miten digitaaliset lukitusjärjestelmät vaikuttavat isännöitsijän toimintaan ja työhön sekä kiinteistöjen turvallisuuteen?
Muutostyöilmoitukset. Onko teilläkin haasteena kysymystulva ja epäselvyydet siitä, milloin tarvitaan muutostyöilmoitus ja miten prosessi etenee? Löytyykö teiltä helposti saavutettavat ohjeet ja ovatko asukkaat tietoisia, missä tilanteissa muutostyöilmoitus tulee tehdä?
Toimintamallit. Juostaanko teillä jatkuvasti selvittämässä, miten toimitaan erilaisissa, haastavissa asumisen tilanteissa. Olisiko aika laatia tai päivittää toimintamallit, kuten vaikkapa asuntojen hallintaanottomenettelyn toimenpiteet? Tietävätkö kaikki työntekijät ja taloyhtiöiden hallitusten jäsenet, missä järjestyksessä ja millä aikataululla prosessi etenee, jos se täytyy käynnistää?
Muun muassa näihin aiheisiin opiskelijamme lähtivät hakemaan ratkaisuja. Ja löysivätkin. Moniin koulutuksiimme sisältyy kehittämissuunnitelma/hanketyö/päättötyö, jota opiskelijat työstävät koko koulutuksen ajan.
Saamamme palaute työnantajilta on, että koulutuksen jälkeen työntekijöissä on havaittavissa selkeä muutos: he kysyvät ja kyseenalaistavat, tekevät kehittämisehdotuksia ja pohtivat, miten jonkun asian voisi jatkossa tehdä toisin; paremmin ja tehokkaammin.
Usein puhutaan siitä, miten koulutus tuo uutta tietoa ja vahvistaa osaamista, ja näin toki onkin. Uuden tiedon hankkimisen lisäksi vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin tiedon ja osaamisen soveltaminen, johon etenkin syventävät opinnot, jatkokoulutukset ja erikoisammattitutkinnot tarjoavat työkaluja. Koulutuksen myötä kirkastuu, miten vien oppimani asiat käytäntöön, miten se vaikuttaa tekemiseeni jatkossa, miten myös muut voivat hyödyntää osaamistani.
Kannattaa siis muistaa, että sen lisäksi, miten koulutus lisää yksilön osaamispääomaa, se myös edistää ja kehittää yrityksen toimintaa. Uudet näkökulmat vaikuttavat koko työyhteisöön ja palvelevat myös loppukäyttäjää eli sitä kaikkein tärkeintä: asiakasta!
*****
Heta Warto-Tillander työskentelee Kiinkossa koulutus- ja asiakaspäällikkönä. Hän on kiinnostunut ratkaisukeskeisyydestä sekä osaamisen kehittämisestä ja innostuu piilevien kyvykkyyksien löytämisestä.
Vapaa-ajalla kolmen aktiivisen pojan äidin löytää todennäköisesti urheilukenttien laidoilta, liikuntakeskuksista tai vapaaehtoistyön parista.