15.11.2021
Kiinteistöalan Vuosiseminaarin 2021 teemana on muutos.
Keskustelu työn tulevaisuudesta ei ole teemana uusi, sillä sitä on käyty kautta vuosikymmenten. Työ itsessään on muuttunut vuosien varrella, mutta esimerkiksi johtaminen ei ole pysynyt tämän muutoksen tahdissa.
Nykypäivänä yksi tärkeimmistä kysymyksistä organisaatioissa onkin, kuinka saada kaikki tuntemaan itsensä osaksi organisaatiota ja miten johto voi tukea tätä kokonaisuutta?
Aalto-yliopiston tutkimusjohtajan Hertta Vuorenmaan mukaan johtajan tulisi erityisesti olla palveleva johtaja, joka tuntee organisaationsa, fokusoi omien työntekijöidensä hyvinvoinnin ja tarpeet sekä valmistaa heitä tulevaisuuden haasteisiin. Onnistuminen vaatii panosta myös jokaiselta työntekijältä, sillä työn murrokseen voidaan vastata vain jakamalla yhdessä vastuuta.
Organisaatioilta tämä vaatii:
1. Ohjeistusten ja yhteistyötapojen päivittämistä hybridityöhön
2. Organisaatiokulttuurin rakentamista uusilla käytännöillä
3. Yhteisten tavoitteiden ja suunnitelmien päivittämistä
4. Työntekijöiden odotusten tarkentamista tavoitteiden saavuttamiseksi
”Se, miten isot muutokset vaikuttavat työhön ja työn tekemisen tapoihin, ovat yleensä nähtävillä vasta 5–10 vuoden päästä. Se on selvää, että koronapandemiassa esimerkiksi työstä johtuva aivosumu on kasvanut ja resilienssi tuntea stressiä on pienentynyt. Siksi olisikin tärkeää saada ihmiset kokoontumaan yhteen mahdollisimman usein. Se on taukoa aivosumusta”, muistutti Vuorenmaa.
Toimiston luonne ja tarpeet toiminnoille, joita se tarjoaa, ovat koronapandemian aikana muuttuneet. Organisaatiot joutuivat pikatahdilla, muutamissa päivissä tai jopa yhdessä päivässä, siirtymään etäaikaan. Monelle muutos on ollut merkittävä, mutta osoittautunut onnistuneeksi. Kuten Nordeassa, jossa käytössä on hybridimalli – myös tulevaisuudessa.
”Mikään ei korvaa yhdessä tekemisen voimaa, ja siksi toimistojen toiminnallisuutta on mietittävä entistä tarkemmin. Meillä Nordeassa tiimeillä on mahdollisuus miettiä omista tarpeistaan lähtien, miten hybridimallia käytännössä toteuttaa”, Nordean Head of Workplace Management Antti Tainio kertoi.
Antiloopin toimitusjohtaja Tuomas Sahin mukaan toimistoja kyllä tarvitaan, mutta niitä tullaan käyttämään eri tavalla. Siksi myös itse liiketoiminta on muuttumassa. Asiakkaiden näkymä tulevaisuuteen epävarmempi, jolloin sitoutuminen pitemmäksi aikaa on haastavampaa. Asiakkaat tarvitsevat vähemmän tilaa ja toisaalta laadun tarve kasvaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kiinteistösijoittaja investoi enemmän tiloihin tehdäkseen niistä entistä houkuttelevampia.
*****
Seuraa ja osallistu keskusteluun #vuosiseminaari2021
Valokuvat: Pekka Rousi